16 September 2013

16.09.2013 Iritată

  La cursuri de l. finlandeza.

    Măi, oameni buni, toţi zic că la noi sistemul de educaţie lucrează prost, că metodele de predare au rămas în urma, bla bla bla. Dar deja a doua sau de a treia oară eu rămîn pur şi simplu dezămăgită de metodele care profesorii utilizează la lecţiile. Ba cu video proiektoare Benq şi mai este unul cînd se proiectează pe perete ceea ce profesorul face pe masă (ex.: scrie pe o foaie sau arată o pagină din carte) - lor le este lene să scrie cu cretă. Înţeleg că asta e un lucru murdar: trebuie de fiecare dată să speli mîinele, să ştergi tabla ş.a.m.d., dar pentru mine personal este o metodă foarte bună să învăţ o limbă străină, cînd poţi ieşi la tablă să conjughezi verbele, să scrii vreo propoziţie, să simţi literele noi scriindule cu mîna ta. Asta cum am învăţat spaniola şi m-am îndrăgostit de ea. Dar nu să te uiţi numai la ecranul cela sau foaiele cu xerox alb negru, unde tema poate să fie scrisă în propoziţii simple, nu în tablouri, în scheme; să citeşti automat şi nimic nu rămîne în cap. Să scrii în caiet?... te uiţi des la ecran - te dor ochii. Nu şi iarăşi nu-mi place! Poate cer mult, dar în opinia mea e un mod în care poţi mai repede să înveţi o limbă străină.
   Nu v-am scris de un alt caz. În august am asistat la nişte lecţii de o grupă de studenţi, care posibil să aibă probleme psihice sau cu drogare sau! ei n-au nici o dorinţă să înveţe, nu sunt motivaţi destul de AIA le-au adunat într-o grupă anumită unde scopul profesorilor e de ale MOTIVA. Mama voastră de "n-au dorinţă de a învăţa"!!! "What the fuck?"- cum zice prietenul nostru Luca. Oare noi nu avem aşa studenţi??? oare noi întotdeauna avem dorinţa cea mare de a studia? toţi mergem la şcoală, universitate. Desigur că e alegerea ta -  pot să stai acasă dacă nu vrei să faci nimic în viaţa, nu vrei să înveţi, dar nu le alintăm ca pe cei "speciali"... Ei, asta a fost prima care m-a "impresionat". 
    A doua e încă mai interesant cred eu. După cum am scris mai sus scopul, obiectivul, rolul ... numiţi cum doriţi... a profesorilor este de a motiva studenţii să înveţe. Dar spuneţi-mi vă rog oameni buni şi deştepţi cum o profesoară care vorbeşte monoton, cu pauze destul de lungi poate să motiveze pe huliganii cei???!!! cum???? eu nu prea înţelegeam despre ce era vorba, dar cînd profesoara făcea pauza, credeam că poate le-a întrebat ceva şi aştepta răspuns, dar nu!!! după, ea tot îşi continua gîndul. Ce se întîmpla în timpul acesta cu studenţii? unul şi-a pus capul pe masă şi îşi continua somnul de noapte, prietena lui peste 10 min îl acompaniază tot culcînduse alături. Altul îşi verifica lenta de noutăţi din FB. Cîteodată nu era numai el singur, mai sunt cei care scriu mesaje. Ah da, una dormea şăzînd pe scaun cu ochii închişi. În atmosfera asta şi mie mi se făcea somn :). Pe mine -om normal - niciodată profesoara asta n-a să mă motiveze, n i c i o d a t ă. Dar pe ceilalţi тем более! La alte lecţii (cu altă profesoară) cu aşa temp ei reuşesc numai să verifice tema pe acasă sau d-intîi să repete cuvintele noi pe care le-au învăţat o săptămînă în urmă, să aleagă două cuvinte care ei vor, să iasă la tabla şi pur şi simplu să le scrie cu marker pe hîrtie. Asta la lecţie de limba suedeză. Care este scopul acestei exerciţii - eu ca profesoara - nu înţeleg. Veţi spune că astfel ei vor memoriza mai bine cuvintele. Eu nu văd rostul dacă studenţii aleg cuvintele cele mai simple care au equivalentul aproape similar în limba lor maternă, în plus ei nu le scriu după memorie, dar foarte simplu iau cartea cu ei şi relaxat copiază dintr-o hîrtie în alta. Unde asta s-a văzut? Să facem noi asta cu Postovanu - principală profesoara noastra de franceza la universitate - ea, care cerea să fie ştiute pe de rost TOATE cuvintele noi din text/dialog şi nu dă Doamne ai răspuns nu aşa cum scrie în carte. Răspunsul trebuie să fie cu cuvinte noi fix în fix ca în carte fără ca să te uiţi în ea? Осипова, подтверди! Dar unde sunt jocuri interactive care cere Curriculum şcolar? unde sunt metodele de predare ca brainstorming spre exemplu. De ce nu sunt puse obiectivele înainte de a face un exerciţiu? de ce? pentru că pe noi tare ne băteau la cap că trebuie să spui elevilor înainte de a începe vreun exerciţiu care este scopul, ce se aşteaptă de la ei, la ce trebuie ei să atragă mai multă atenţie. Şi asta se considera o greşeală a profesorului dacă nu a zis elevilor obiectivul.
    Am aşteptat şi eu azi să aflu pentru ce naibii am stat pe scaun o oră şi jumate la cursul de l. finlandeză. Recunosc că este şi vina mea căci am fost sfătuită să aleg cursul cela mediu, nu începător. Însă azi am înţeles că mai bine merg cu paşi încet dar fermi - încă nu am eu vocabularul destul de larg ca să fiu în al doilea nivel. Mutta ei haittaa - asta se poate de schimbat. Şi cînd îmi devine nu interesantă lecţia, nu-mi place cînd nu înţeleg multe, nici profesoara nu mă atrage tare, încep să analizez din puct de vedere pedagogic cum se desfăşoară lecţia dată. Asta de parcă a intrat la mine în sînge - să analizez alte profesoare cum o făceam la practica activă la şcoală (asistam colegile şi la sfîrşitul lecţiei îi dădeam notă, sfaturi, spuneam ce a fost bine, ce a fost nu prea). 
    Azi a fost prima lecţie. Pe unii ştiam căci erau prietenii mei (două rusoaice şi italianul), pe alţii am văzut pentru prima dată. După ce am completat o foiţă cu informaţia simplă despre noi am început lecţia. De aici a fost mai interesant. Profesoara ne-a arătat un text cu imaginea către el şi am început să discutăm ce vedeam pe imagine. Ce s-a primit: profesoara a vorbit cel mai mult pentru că ea ştie cel mai bine limba, din cînd în cînd prietena mea Katea răspundea, fiindcă vorbeşte deja destul de binişor şi plus era o interacţiune între profesoara şi Luca pentru că el părea că nu înţelege nişi o boabă. Gramatica o explica ... aşa, po hodu. Tot scria de pe masa ei, dar noi puteam să citim pe perete cu ajutorul proiectorului. Am avut impresia că ea nu s-a pregătit  d e l o c. Ştiţi, poate peste cîteva săptămîni o să pot şi eu să predau limba finlandeza în felul acesta sau limba spaniolă fără ca să fac filologia. Nu-i nimic complicat, numai trebuie să ştii cuvintele din text şi atît. Ea nici nu s-a deranjat să caute cum ar explica nouă în engleza cuvinte noi  în caz dacă nu le înţelegem în finlandeza. Nu mai vorbesc de tradiţională prima lecţia de a se cunoaşte mai bine unul pe altul, cînd povesteşti tutor cine eşti, cu ce te ocupi etc., astfel profesorul vede direct în faţă ce nivel ai şi după poate să-şi facă programul de predare. Fiindcă eu puteam să mă-nscriu şi la nivelul cela înalt - toţi doar spun că eu deja vorbesc foarte bine :).
     Iaca aşă! Сегодня вылила всё недовольство из себя :) Am venit acasă, n-am rezistat, nici nu mi-am schimbat hainele, m-am pus la scris. Vă voi fi recunoscătoare dacă lăsaţi opinia voastră pe subiectul dat.

   Dar pînă ca să am această dispoziţie, am avut emoţii pozitive pozitivíssime: prietena mea Katrin împreună cu soţul ei mi-au dăruit un fotik nou :) din cauza că nu pot să găsesc nicăieri card de memorie de care am nevoie. Estoy feliz )).

2 comments:

  1. Alla, conjuga verbul "a conjuga" :)
    Stii, mi-ai adus aminte de practica la scoala, iata eu is la fel de monotona, mie nu-mi place sa inventez jocuri, etc. Desi copii ma iubeau pentru ca eram glumeata, dar nu am dar pedagogic, in schimb tu ai, vad ca stii de metode, si in plus te iriti ))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. moniţa )), ap mă irit, mă enervez pentru că eu trebuie să rabd lecţia cea monotonă, dar cînd noi făceam planuri de lecţie trebuia să fie şi jocuri şi visual aids şi obiectivele spuse înainte de a începe o lecţie, mai ales că trebuiam să înventăm cel puţin 5 obiective. O mulţime de teorie la pedagogie, pe care nu ştiu toată, recunosc. Pentru ce? dacă se poate de făcut foarte simplu, relaxat... :) şi nimănui nu-i pasă că adormi la lecţie pentru că e Boring! Aş vrea şi eu să-mi aducă jocuri. Nu cer ceva "wow", ci simple, să-mi dezvolte dragostea către limba lor maternă, să danseze în faţa noastră, căci ce ne spuneau în colegiu? - profesor trebuie să fie un actor.
      Dar cu verbul "a conjuga" îţi voi fi recunăscătoare dacă mă înveţi tu :P Mulţumesc!

      Delete